Inleiding
Arabisch is de taal van de Koran. Zoals we zien, beveelt Allah ons Zijn boek, de Koran, te lezen, ondanks redenen en excuses die ons daarvan kunnen weerhouden. Ziekte, werk of zelfs strijden op het pad van Allah is in de ogen van Allah geen geldige reden, waarachter je je mag verschuilen om dit boek niet te lezen!
Arm is hij die zich inzet om de taal der mensen te begrijpen, terwijl hij niet de moeite doet om de taal van de Heer der mensen te lezen en te begrijpen.
Onze visie en missie over de wijze waarop we Arabisch doceren volgens de laatste didactische inzichten van significant learning (betekenisvol leren) van Dee Funk en de methode De weg naar Arabisch die we met zorg hebben geselecteerd uit vele beschikbare onderwijs-/leermethoden en gebruiken binnen de opleiding Arabisch 1/2/3/4 kan het beste worde samengevat met de volgende passage van L.G. Alexander uit zijn boek Practice and Progress:
“Learning a language is not a matter of acquiring a set of rules and building up a large vocabulary. The teacher’s efforts should not be directed at informing his students about a language, but at enabling them to us it. A student’s mastery of a language is ultimately measured by how well can use it, not by how much he knows about it. In this respect, learning a language has much in common with learning a musical instrument. The drills and exercises a student does have one and in sight: to enable him to become a skilled performer. A student who has learnt a lot of grammar but he cannot use a language is in position of a pianist who has learnt a lot about harmony but can not play the piano”. (L.G. Alexander, 1984: vii).
Doel en cursusopzet
DE WEG NAAR ARABISCH 1/2/3/4
Wil je een begin maken om Zijn woorden te begrijpen, neem dan deel aan deze veelzijdige, integrale en praktische opleiding, waar het Woord van Allah centraal staat.
We beginnen daar waar Allah ook mee begonnen is, namelijk IQRA’ (LEES). De volledige opleiding duurt een jaar en bestaat uit 4 niveaus, waarbij leesvaardigheid, vocabulaire van praktische dagelijkse thema’s als kennismaking, studie en werk, en spreekvaardigheid steeds integraal worden aangeboden, vervlochten met functionele grammatica waar nodig.
Arabisch 1: alle ins en outs van het lezen en schrijven van het Arabisch komen aan bod. Binnen zeven weken wordt het lezen (ook van de Koran) niet meer als moeite ervaren, maar meer als genot! Dit is gegarandeerd! In deze eerste niveau staat het Arabische schrift centraal en kan elke Arabische lettercombinatie of woord wordt gelezen. Natuurlijk komt de daarbij functionele grammatica als lidwoord, geslacht, combinatie van naamwoorden aan bod.
Om te weten wat je precies te wachten staat, kan je alvast een kijkje nemen in het unieke lesmateriaal dat we gebruiken. Dit zijn de eerste bladzijden aan het begin van niveau 1 van de unieke methode Op weg naar Arabisch: link en dit zijn de laatste bladzijden aan het einde waarmee niveau 1 wordt afgesloten: link.
Arabisch 2: Bij Arabisch 1 stond de letter, de klank en het woord centraal. Bij Arabisch 2 staan de verschillende woordcombinaties centraal. De daarbij functionele grammatica als van-constructies, constructie van bijvoeglijke en zelfstandige naamwoorden, getal (enkelvoud, meervoud, (naamval)uitgangen, woordherkenning, werkwoordvervoegingen aan bod. We bouwen verder aan de woordenschat en aan het verhogen van het leestempo. Letters/woorden en zinnen van hulptekens voorzien (dit proces heet vocaliseren) is naast vertalen een vast onderdeel van de studie.
Om te weten wat je precies te wachten staat, kan je alvast een kijkje nemen in het unieke lesmateriaal dat we gebruiken. Dit zijn de eerste bladzijden aan het begin van niveau 2 van de unieke methode Op weg naar Arabisch: link en dit zijn de laatste bladzijden aan het einde waarmee niveau 2 wordt afgesloten: link.
Arabisch 3: Bij Arabisch 1 stond de letter, de klank en het woord centraal. Bij Arabisch 2 stonden de verschillende woordcombinaties centraal. Bij Arabisch 3 staat de zin(sconstructie) centraal en de verschillende soorten zinnen en het belang daarvan voor de dagelijkse conversatie en begrijpen. Er is veel ruimte voor woordherkenning, patroonleer, verfijning (naamval)uitgangen, uitbreiding van de werkwoordvervoeging, woordenboek hantering. De daarbij functionele grammatica als zinsconstructies, complexere (naamval)uitgangen, werkwoordvervoegingen aan bod. Vocabulaire uitbreiden, nodige woorden opzoeken in het woordenboek en zinnen vocaliseren zijn naast vertalen een vast onderdeel van de studie.
Om te weten wat je precies te wachten staat, kan je alvast een kijkje nemen in het unieke lesmateriaal dat we gebruiken. Dit zijn de eerste bladzijden aan het begin van niveau 3 van de unieke methode Op weg naar Arabisch: link en dit zijn de laatste bladzijden aan het einde waarmee niveau 3 wordt afgesloten: link.
Arabisch 4: Bij Arabisch 1 stond de letter, de klank en het woord centraal. Bij Arabisch 2 stonden de verschillende woordcombinaties centraal. Bij Arabisch 3 stond de zin(sconstructie) centraal en bij Arabisch 4 staat de tekst centraal. De nodige functionele grammatica die nodig is van om woord tot tekst te komen, wordt afgebakend: (werk)woordherkenning, afgeleide (werk- en naam)woorden, woordenboek hanteren, vertalen. Ook in dit niveau is vocabulaire uitbreiden, complexere woorden en afgeleiden opzoeken van in het woordenboek en zinnen vocaliseren zijn naast vertalen van teksten een vast onderdeel van de studie.
Om te weten wat je precies te wachten staat, kan je alvast een kijkje nemen in het unieke lesmateriaal dat we gebruiken. Dit zijn de eerste bladzijden aan het begin van niveau 4 van de unieke methode Op weg naar Arabisch: link en dit zijn de laatste bladzijden aan het einde waarmee niveau 4 wordt afgesloten: link.
Gegarandeerd eindresultaat
Het eindresultaat van je inspanningen en inzet bij de afronding van Arabisch 4 is het kunnen lezen van de meeste teksten die niet voorzien zijn van hulptekens, het kunnen vinden van elk woord in het woordenboek, het herleiden van afgeleide woorden tot de basisvormen van woorden, vertalen van de meeste teksten. Dit is een voorbeeld van een toetstekst die gebruikt werd bij het vaststellen van het eindniveau van de studenten Arabisch 4 [vertalen van 100 woorden in een tijdsbestek van 1,5 uur, gebruik woordenboek toegestaan]:
Docent
H. (Hassan) Barzizaoua is ruim 6 jaar deeltijd-docent Arabisch en Islam aan de hogeschool Inholland en runt daarnaast een advies-, training- en vertaalbureau (www.lisaan.nl) in Utrecht. Hij heeft Arabisch aan de Universiteit Utrecht gestudeerd, met als specialisatie Islamitische Talen en Culturen. Hij heeft ruime ervaring in het verzorgen van Arabische taalcursussen en trainingen op het gebied van interculturalisatie, opvoedingsondersteuning en communicatievaardigheden. Vanuit zijn werk als beëdigd tolk en vertaler heeft hij veel kennis er ervaring over gezinsproblematiek. Hij heeft de basisopleiding hbo-docent aan de Vrije Univeristeit van Amsterdam afgerond en heeft zijn hbo-onderwijsbevoegdheid succelvol behaald.
Praktische informatie
- DE WEG NAAR ARABISCH 1/2/3/4:
- Data: wekelijks, aanvang elke doordeweekse avond bij voldoende aanmeldingen (maximaal 15). Arabisch 2, 3 en 4 volgen aansluitend daarop en bij voldoende aanmeldingen.
- Locatie: De opleiding “DE WEG NAAR ARABISCH 1/2/3/4” wordt gegeven in het hartje van Utrecht (Kanaleneiland). Je kunt er gratis parkeren.
- Tijdstip: Elk niveau bestaat uit 7 bijeenkomsten van 3 uur en begint om 18:00 uur en eindigt om 21:00 uur. De opleiding wordt voor zowel broeders als zusters (niet afzonderlijk) gegeven.
- Kosten: €105,-/per niveau, incl. BTW; koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen.
- Aanmelden: aanmelden kan via de website http://lisaan.nl/pagina/register.html. De opleiding zal alleen doorgang vinden bij minimaal twaalf deelnemers. Je kunt je overigens per niveau aanmelden.
- Voor nadere informatie en aanmelding kun je terecht bij H. Barzizaoua op 0614037212 of via mail: info@lisaan.nl.